2006-11-28

Feladat csütörtökre!

Kedves hallgatók,
arra kérnék mindenkit, hogy kicsit böngésszen az alábbi site-okon:

MEK: http://www.mek.oszk.hu/

MOKKA: http://www.mokka.hu/

Questia: http://questia.com/

Library Thing: http://www.librarything.com/

Shelfari: http://shelfari.com/

Most csak azoknak kötelező rövid élménybeszámolót írni a blogba vagy a fórumba vagy elküldeni mailbe (teszés szerint), akik a múlt órai 3 választható site-nál ezt nem tették meg (nekik viszont mindenképpen írni kell)!
Természetesen a többiek postjait is kiváncsian várjuk!

Jó böngészést!

Vaskó Péter

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tehát a rövid beszámolók:

MEK: Az oldalt, illetve a kezdeményezést eddig is nagyon jónak találtam, bár a szerzői jogok miatt a kiadott könyvek számához képest elég kevés, ami itt megjelenhet. A lap belső keresőjét elég jónak találtam, amit kerestem (és az adatbázisban megtalálható volt), azt általában itt megtaláltam.

Mokka: Nos könyvtár szakos hallgatóként azt kell hogy mondjam, hogy rendkívül hasznos ez az oldal. Az oldal egy-egy könyv, illetve dokumentum leírását tartalmazza, ahogyan egy-egy könyvtár dolgozója leírta. Jó ötletnek tartom, mert kizárják az esetleges leírási hibákat, de sajnos előfordulhat, hogy ide is hibás adatok kerülnek. Ám az is lehetséges, hogy egy könyvtár nem teljesen ugyan úgy írja le a dokumentumait, mint egy másik, a szabványon belül lehetnek eltérések, hogy ki mit tart fontosnak az adott műről. Ezektől függetlenül jó alapnak vehető az oldal adatbázisa.

Questia: Sajnos az angol tudásom hagy némi kívánnivalót maga után, de ha jól sejtem, ez is egy elektronikus könyvtár. Ez a MEK-hez képest jóval nagyobb, ahogy ők írják, világméretű adatbázis, ahol megtalálhatóak könyvek, újságok, magazinok a legkülömbözőbb témákban. Szintén jó kezdeményezésnek tartom, bár szóba kerülhet az is, amit a MEK esetében nem írtam, hogy az elektronikus könyvtárakban található dokumentumokat csak helyhez kötötten tudjuk használni, és a könyvekhez képest sajnos nyomot hagy(hat) az ember látásában. Összességében az oldalra azt mondhatom, hogy ez az oldal már haladóbbnak mondható a MEK-hez képest, jobban struktúrált, de az angol nyelv alapos ismerete elkélne hozzá :)

Library Thing: Ez pedig a MOKKÁ-nak a nemzetközi megfelelője, ha jól értem. Számos nagy könyvtár adatbázisát tartalmazza, hasznos lehet külföldi dokumentumok keresésénél.

Shelfari: Megismerhetjük az ismerőseink privát könyvtárát, megjegyzéseket fűzhetünk hozzájuk, esetleg kölcsönözhetünk. Ez is egy okos kezdeményezés, érdekesnek, és izgalmasnak tartom.

Névtelen írta...

A MEK-es észrevételekkel egyetértek :-), vmilyen szinten folyamatosan gyarapodik is, sztem jó lett az új felülete is.

A MOKKA hátránya gyakorlaton levő könyvtáros hallgatóként, hogy nincs duplumszűrés. Nincs olyan megjelenítési opció, hogy a könyv és a lelőhelyeinek a felsorolása, hanem végig kell kattintgatni a találatokat, hogy megnézze az ember hol van meg a könyv :-). Bár ez majd javulni fog, ha nem lesz annyi párhuzamosan leírt könyv, hanem az AB-ban szereplőt veszik át.
A másik hátránya, hogy nem mindig elérhető, nem tudok olyan tükrözéséről mint a MEK-nek, pedig jó lenne :-). Van amikor elég lassú is, egyébként ha működik hasznos.

Az angol nyelvű oldalaknál nem tetszett, h regisztrációhoz, meghíváshoz kötöttek, az főleg nem, h úgy láttam a questia fizetős, úh. ott is hagytam 'őket' :-).

Névtelen írta...

A MEK-et én teljes szívemből támogatom, eddig szinte minden olyan magyar szöveget amit le akartam tölteni (na jó, az azért nem volt túl sok :)), itt találtam meg először. És iszonyat szimpatikus a fájlformátumok tömege. A keresője nagyon jó, külön gratula a hangoskönyv/e-book/creative commons kritérium miatt. A főoldal kicsit zsúfolt, de ezt igazán nem lehet a szemére vetni. :)

Shelfari szerintem egy elég idióta kezdeményezés, bár rá lehet fogni h social networking.. Jah, van tagging, éljen :) A design szép, de mondjuk nem egy katarzis. Az oldal neve pedig.. hát... :P

A Questiát a képembe mászó newsletter-popup utána nem óhajtottam tovább böngészni. (Tessék megnézni hogy a transzparens kék háttér elmozdul ha lefelé scrollozunk. :))

LibraryThing: név aranyos de mivel fizetős -> felejtős.

Névtelen írta...

http://questia.com/aboutQuestia/productPage_questiaunlimited.jsp