2007-05-10

WEB 2.0 MASHUP FELADAT

A feladathoz 10 kérdés tartozik, minden kérdést 1-5 pontig értékelünk. A válasz közzétételének helye a saját blogon! A megírás határideje május 15 (kedd), közben lehet konzultálni, esetleg tanácsot kérni egymástól, illetve tőlünk itt a blogon!

osztályzás:

5 – 35-50 pont
4 – 25-34 pont
3 – 15-24 pont
2 – 5-14 pont
1 – 1-5 pont

1) Célkitűzés, ötlet leírása

A szolágáltatás lényegének összefoglalása 1 mondatban.

A szolgáltatás alapfunkcióinak kifejtő leírása.

2) Célcsoport meghatározása

Kiknek szól, várhatóan kik fogják igénybe venni?

Mi jellemző az adott célcsoportra, milyen felhasználói magatartás várható el tőlük (közösségi aktivitás, közreműködés, haszonszerzési cél elő- ill. háttérbe helyezése, technikai ismeretek szintje stb. stb.)?

3) Milyen meglévő adatokat, szolgáltatásokat hasznosít, kapcsol össze a szolgáltatás, és mi a saját hozzáadott érték?

Írjátok meg, milyen természetű adatcsoportokat használ fel az alkalmazás, legjobb, ha konkrét példát hoztok (pl. Googlemaps, Youtube, Flickr stb.), de a használni kívánt adattípus is megteszi.

– adatok, adatbázisok (pl. könyvtári, történelmi, kulturális, gazdasági, szociológiai, politikai stb.

szövegek (szép és szakirodalom stb.)

– képek

– videók

– hangok (pl. zene, rádió stb.)

– térképek

mashup-hoz felhasználható szolgáltatásokat és nyitott API-kat lásd: http://www.webmashup.com/Mashup_APIs/index.php

mashup példatár: http://www.webmashup.com/Mashup_Examples/index.php

4) Az alábbi web 2.0-s jellemzők közül melyiket és milyen célból használja az alkalmazás?

– kollaboráció (közösségi tartalomfejlesztés) és közösségi intelligencia kihasználása

– közösségi visszajelzés, véleményezés (komment, fórum stb.)

– social networking (személyes kapcsolatháló) http://en.wikipedia.org/wiki/Social_networking linkek a témakörben: http://biopweb2.blogspot.com/2006/11/kzssgi-site-ok-olvasmnylista.html

– webservice (http://hu.wikipedia.org/wiki/Webservice)

– plugin-ek (az alkalmazáshoz kapcsolódó felhasználók által írt kiegészítő programok) http://en.wikipedia.org/wiki/Plugin

– testreszabhatóság (felhasználói felület userek által történő esetleges átalakítása)

– felhasználói élmény (Rich Browser Experience, AJAX, aszinkron lekérdezési metódus) ajax magyar: http://hu.wikipedia.org/wiki/Ajax ; ajax angol: http://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_%28programming%29

– RSS-hírcsatorna (http://hu.wikipedia.org/wiki/RSS ill. http://en.wikipedia.org/wiki/Rss )

– folksonomy, címkézés. tagelés (http://biopweb2.blogspot.com/2006/10/taxonmia-vs-folkszonmia-ra.html)

– online business variációk és alternatív üzleti modellek (pl. long tail)

– egyéni tartalomszolgáltatás

– nyílt forrású összetevők és nyílt szabványok használata

– Nyílt API – programozható felület (mások is tudnak programunkhoz vagy az alapján saját eszközt fejleszteni) http://hu.wikipedia.org/wiki/API

– hordozhatóság, platformfüggetlenség, azaz operációs rendszertől (pl. Windows, Linux, Mac stb.) és megjelenítőeszköztől (számítógép, mobiltelefon, PDA stb.) való függetlenség

5) Már meglévő szolgáltatásokkal való összehasonlítás

Egy a megcélzott területen jelenleg működő hasonló hagyományos webes szolgáltatással való összehasonlítás, a hozzá képesti különbség, többlet leírása.

6) Erősségek, gyengeségek

Sorold fel azokat a tulajdonságokat ill. jellemzőket, amikben tervezett szolgáltatásodat erősnek érzed (pl. hiánypótló szolgáltatás, eddig nem létezett adatkapcsolat létrehozása stb.), és azokat, amelyek gyengeségeket vagy veszélyt hordozhatnak (pl. erős versenytárs van a piacon, akitől nehéz elcsábítani a felhasználókat, siker és nagy terhelés esetén nincs meg a kellő kapacitású kiszolgáló szerverháttér stb.)

7) Mérföldkövek

A szolgáltatás megvalósítási szakaszainak leírása.

– A nyilvános induláshoz elérendő alapfunkciók meghatározása.

– Középtávon milyen ráépített funkciókkal bővíthető a szolgáltatás?

– Mi a hosszú távú cél?

8) Üzleti modell

Milyen forrásokra építve tartható fenn a vállalkozás? Választásodat indokold!

– hirdetési bevétel (bannerek, Google adsense: https://www.google.com/adsense/login3?sourceid=aso&subid=ww-en-ha-adsense&medium=sem stb.)

– kockázati tőke bevonása (http://miau.gau.hu/miau/09/szabzso/kojel.htm)

– állami támogatás

– fizetős szolgáltatásként való működés, ill. prémium funkciók

– adomány, szponzoráció

– egy tőkeerős cég általi felvásárlás

– egyéb, éspedig

9) Milyen módon és csatornákon kívánod ismertté tenni a szolgáltatást? Indokold!

– suttogópropaganda, gerilla- ill. vírusmarketing, médiahack

– szájreklám (a szolgáltatás hírének spontán elterjedése)

– SEO – keresőoptimalizálás (bekerülni a keresőmotorok legjobb találatai közé)

– tematikus linkgyűjteményekbe való regisztrálás (pl. lap.hu, lapozz.hu stb.)

– fizetett hirdetés online közegben

– fizetett hirdetés az offilne hagyományos médiában

– egyéb, éspedig

10) Jogkezelés

A létrehozott tartalmat milyen módon és feltételekkel használhatják fel mások?

– Copyright, copyleft megközelítések. Creative Commons, GNU, F-book stb.

http://biopweb2.blogspot.com/search?q=creative

Creative Commons és CC licenszek magyar: http://hu.wikipedia.org/wiki/Creative_commons és http://creativecommons.hu/civi/?q=node%2F89

Copyleft: http://en.wikipedia.org/wiki/Copyleft

Nincsenek megjegyzések: